je samostatné, postará se samo o sebe (oblékání, osobní hygiena, jídlo) i o své věci
po určitou dobu (10 – 20 min) zvládne soustředit pozornost a nenechá se vyrušit vnějšími podněty (sledovat večerníček, poslouchat pohádku, věnuje se zadaným činnostem)
zvládá výslovnost hlásek
umí vyprávět krátký příběh (co je na obrázku, co dělali ve školce)
umí se držet jednoduchých pokynů
je ochotné podřídit se autoritě
je schopno spolupracovat s vrstevníky
správně drží tužku – tzv. špetkový úchop (nahoře palec proti ukazováčku, prostředníček zespod podpírá), ruka je uvolněná
používá výhradně pravou či levou ruku (je zřejmé, zda je pravák či levák)
umí obkreslit jednoduchý geometrický obrazec, vybarvit obrázek, napodobit tvar
vyjmenuje číselnou řadu a určí počet předmětů minimálně do pěti (deseti)
umí pojmenovat běžně používané věci a základní geometrické tvary
zná základní barvy, případně jejich odstíny (např. světle zelená, tmavě modrá atd.)
umí se bez pomoci orientovat v prostoru, pozná, co je nahoře, dole, vpředu, vzadu, vlevo, vpravo, uprostřed
začíná rozumět pojmům souvisejícím s časem – včera, dnes, zítra, ráno, večer
orientuje se ve svém prostředí (ví, kde bydlí) i v blízkém okolí
Jak pomoci svým dětem před zahájením školní docházky?
Věnujte dítěti soustředěnou pozornost – při rozhovoru s ním se nezabývejte jinou činností, dejte mu najevo zájem, trpělivě je vyslechněte, projevujte vstřícnost a přívětivé chování.
Vyprávějte dítěti a čtěte mu – televize, video či audiokazeta nenahradí lidské slovo a osobní kontakt
Pověřujte dítě drobnými úkoly a domácími pracemi – pěstujete tak jeho samostatnost a zodpovědnost, rozvíjíte i motoriku.
Rozvíjejte poznání z oblasti života lidí, zvířat i rostlin – vedle obecné informovanosti rozšiřujete i jeho slovní zásobu.
Vybírejte vhodné hry a činnosti, sami se do nich zapojte – stavebnice, skládanky, dějové obrázky i práce s drobným výtvarným materiálem rozvíjejí poznání a tvořivost. Vaše účast posiluje citovou zralost dítěte.
Upevňujte prostorovou orientaci a pojmy nahoře, dole, vlevo, vpravo, vpřed, za – výrazně to ovlivňuje základy psaní, čtení a počítání.
Dbejte na vhodné pohybové aktivity a zdravé stravování – příroda je velká tělocvična, prospěje i vám.
Trénujte změny denního režimu související se školní docházkou – ranní vstávání, odbourávání odpoledního spaní – čas pravidelného ukládání k večernímu spánku zmírní každodenní stres.
Připravujte dítě na to, co ho čeká nového v době školní docházky.
Vytvářejte sociální situace, kdy se dítě učí jednat s jinými lidmi – uplatňovat základní společenská pravidla při jednání s lidmi, vyřizovat drobné vzkazy, nebát se komunikace ve známém prostředí apod.